Dit wil ik graag delen…

Blog

(Te lang) laten ontdekken en/of (te vroeg) ondersteunen?

In de regio waarin ik werk is de school inmiddels al bijna weer drie weken onderweg. Daar waar er natuurlijk nog veel wordt ingezet op groepsvorming en welbevinden, zie je ook dat langzaam wordt verwacht dat kinderen/jongeren voldoen aan de verwachtingen van de leerkracht. Het onderwijs in groep 8 werkt direct hard richting het eindadvies, jongeren in het VO (en dan specifiek in de 1e klas) krijgen steeds meer te maken met huiswerk van alle vakken. En daar ontstaan ook de eerste verschillende ervaringen. Waar veel kinderen hun eigen weg wel al beginnen te vinden, ontstaat er bij anderen een fase van onrust, van een terugtrekkende beweging of zelfs apathisch gedrag. Monitoren van uw kind:Voor ons als ouders is het belangrijk om te monitoren hoe het met uw kind gaat. Zie je ineens verandering in gedrag van je kind zoals moelijker in slaap komen, opstandiger gedrag, kortere lontjes of een
Lees meer

Nog vakantie en toch..

Voor velen begint vandaag weer het ‘gewone’ leventje. We mogen weer naar ons werk waar de kinderen nog een week thuis zijn en vakantie hebben. We zijn weer even op zoek naar het ritme in deze overgangsweek. Als volwassenen weer even in het ritme komen van werken en gezin. De kinderen die alleen thuis blijven of weer naar de opvang gaan. Dat kan best even wat spanning opleveren. Ons lontje wordt wellicht iets korter, begrijpbaar ook. We moeten immers even weer wennen. Maar het lontje van de kinderen lijkt ook wel korter te worden, en dat terwijl ze nog een week vakantie hebben. Hoe dan? Als ouders is het belangrijk dat we ons realiseren dat ook de kinderen al bezig kunnen zijn met het nieuwe schooljaar. Zij bereiden zich hier ook fysiek en mentaal op voor. De nieuwe boeken van de kinderen komen binnen (als uw kind op het VO
Lees meer

Belonen of Waarderen?

Afgelopen week hoorde ik het verhaal van een leerling uit groep 7. Deze leerling was enigszins teleurgesteld in zijn cijfer voor topografie. Hij had een 7, maar had zo hard gewerkt om een 8 te halen. Bij een 8 namelijk mocht hij thuis kiezen wat ze zouden gaan eten, zo was hem beloofd. (en hij had in zijn hoofd al gekozen voor spareribs.) Externe prikkelMaar al te vaak worden kortdurende externe prikkels ingezet als vorm van aanmoediging om je best voor iets te doen. Dit doen we als ouders met de beste bedoelingen, ons niet bewust van het mogelijke onbewuste negatieve effect ervan. De tegenhanger van belonen is straffen, en onbewust voelde deze jongen zich gestraft en voelde hij zich teleurgesteld. Immers in zijn ogen had hij gefaald, ondanks dat dit zijn hoogste cijfer van dit jaar was voor zijn topotoetsen. Interne prikkelWat zou er zijn gebeurd als we een
Lees meer

‘Bijzonder moment, wat is nu echt waardevol?!’

Vandaag een bijzonder moment, de heropening van de terrassen. Samen met mijn vrouw dit moment even gevierd. Natuurlijk omdat we terrasliefhebbers zijn, maar ook omdat het toevallig onze trouwdag is vandaag. Onder het genot van een heerlijk biertje samen teruggekeken op onze 16 jaren huwelijk. Wat hebben we heel gedaan en meegemaakt. Vele mooie herinneringen komen voorbij. Een rondreis door Australië, vele andere vakanties, mooie momenten met familie en vrienden, gezonde kinderen, een prettige werkplek, geen financiële zorgen, een fijn huis. Kortom, we mogen niet klagen! En dan.. komt je dochter vrolijk binnenwandelen, terug van een dagje school. In haar hand een bosje tulpen. “Van ons, voor jullie trouwdag. Dat jullie nog lang samen met ons mogen zijn!” Even later komt ook mijn zoon thuis van de basisschool, samen met een vriendje. Opgewekt en blij! Rijkdom:Dan besef je waar het in het leven echt om draait! Hoe fijn is het
Lees meer

Stevig in je schoenen staan, durven en doen!

Je hoort met regelmaat: “Je moet leren wat steviger in je schoenen te staan.” Een makkelijk gegeven advies, maar oh zo moeilijk wanneer je twijfelt aan jezelf, jij jezelf minder voelt dan een ander of bent bang voor reacties van een ander. Ga dan maar eens stevig in je schoenen staan. Hoe dan? De Boom:Op de homepagina van mijn website heb ik gekozen voor een jongen die in een boom klimt. Voor mij een metafoor voor wat ik voor je kan betekenen. De boom vindt zijn stevigheid in zijn wortels. Hoe dieper de boom geworteld is, hoe krachtiger zijn uitstraling. Dat geldt ook voor ons als mensen. Hoe steviger we letterlijk staan, hoe mentaal sterker we ons gaan voelen. Echter gaat dit niet vanzelf of doordat iemand dit tegen je zegt. Nee, dat vraagt gerichte kennis en training van je basishouding. Door training leer je om beter grondcontact te maken.
Lees meer

“Ik zie, ik zie..Wat jij niet ziet!”

Iedereen kent dit spelletje wel en heeft het met zijn/haar kinderen gespeeld, vaak met veel plezier! Wij speelden het bijvoorbeeld met onze kinderen als we in de auto op vakantie gingen. Vandaag 2 april is het wereld autismedag! Zo’n 3% van onze kinderen heeft een autisme stoornis en nog eens 3% heeft een aanverwante stoornis hiervan. Hoe mooi zou het zijn dat we bij deze kinderen ook de gedachte van “Ik zie, Ik zie.. wat jij niet ziet” kunnen hanteren. Vaak zien we namelijk het gedrag van kinderen, maar niet hun vraag. Veelal zien we de harde kracht (boosheid, frustratie en angst) en reageren we daar op. Onder dit zichtbare gedrag zit echt een andere vraag, namelijk de vraag om gezien te worden. Help mij met mijn overprikkeling of onduidelijkheden. Help mij structureren. Geef mij even rust en tijd! Dit vraagt van ons dat we kunnen verbinden met onszelf en
Lees meer