Dit wil ik graag delen…

Blog

Mijn kind is boos.. en wat doe ik?

Ik maak het kind onbewust misschien nog wel bozer 🙂 Op school en in mijn eigen praktijk zie ik volwassenen vaak worstelen met de boosheid van een kind. Ook ik zelf merk dat ik hier soms mee worstel. Op welke manier kan ik mijn kind helpen? Hoe reageer ik op de boosheid? Hoe zit ik op dat moment zelf met mijn emoties? Kortom, op welke manier kan ik omgaan met de boze buien? Eigen jeugdVeelal grijpen we als ouders terug op hoe we zelf zijn opgevoed en/of aangepakt in onze jeugdjaren. Dat kan heel verschillend zijn, van “Hij moet gewoon luisteren en ophouden” naar “Ik heb eindeloos geduld en laat het maar gaan.” En daar zit nog een heleboel ruimte tussen. De wijze van reageren hangt vaak ook nog af van hoe we ons zelf voelen. Wanneer er tijd en rust is, zal de reactie waarschijnlijk anders zijn dan wanneer
Lees meer

Een beweging zegt meer dan … woorden

Gisteravond ben ik gestart met een jongens in hun kracht training met een acht jarige, prachtige jongen en zijn moeder. Hiervoor hadden we al een intakegesprek gehad waarbij ouders deze jongen meer zelfvertrouwen gunnen en een wat positievere blik naar zichzelf en de wereld. In mijn trainingsprogramma observeer ik de bewegingen van het kind en ouders omdat de bewegingen mij informatie over het zelfbeeld van het kind en de relatie/verbinding met de ouders geven. BewegenHoe zet ik bewegen in om te ontdekken? We startten de training met wandelen en daarna lopen in lichte dribbelpas. Uit deze oefening haalde ik informatie over het voet-grond contact. Hoe wikkel je jij voeten af, hoe stevig sta je letterlijk met de voeten op de grond? Het viel op dat er vooral op de tenen werd gelopen waardoor er minder contact is met de grond. Ik vergelijk de voeten met de wortels van een boom.
Lees meer

Vakantie, huiswerk of playstation?

Vanuit mijn bedrijf begeleid ik momenteel 2 jongens met hun huiswerk. Aan beide jongens stelde ik de volgende vraag: ” Wat wil je in de vakantie aan je huiswerk doen?” Beide jongens antwoordden: “Het liefst niks, want het is toch vakantie!” Een antwoord dat ik ergens wel verwacht had, maar wat me ook aan het denken bracht. Een antwoord dat ik ook thuis wel hoor en u ook vast wel herkend. VakantieIs de vakantie inderdaad een periode van niks hoeven leren, of is dit een eigen invulling van het woord vakantie? Ik besloot om het woord vakantie eens te googelen in de Dikke Van Daele. Hierin staat de volgende definitie. Vakantie: periode waarin geen lessen worden gegeven. (Zoals herfstvakantie, zomervakantie enz.) Bovenstaande definitie laat niets aan onduidelijkheid over. De vakantie is een periode waarin geen lessen worden gegeven, maar dat betekent niet dat je ook geen huiswerk hoeft te maken
Lees meer

(Te lang) laten ontdekken en/of (te vroeg) ondersteunen?

In de regio waarin ik werk is de school inmiddels al bijna weer drie weken onderweg. Daar waar er natuurlijk nog veel wordt ingezet op groepsvorming en welbevinden, zie je ook dat langzaam wordt verwacht dat kinderen/jongeren voldoen aan de verwachtingen van de leerkracht. Het onderwijs in groep 8 werkt direct hard richting het eindadvies, jongeren in het VO (en dan specifiek in de 1e klas) krijgen steeds meer te maken met huiswerk van alle vakken. En daar ontstaan ook de eerste verschillende ervaringen. Waar veel kinderen hun eigen weg wel al beginnen te vinden, ontstaat er bij anderen een fase van onrust, van een terugtrekkende beweging of zelfs apathisch gedrag. Monitoren van uw kind:Voor ons als ouders is het belangrijk om te monitoren hoe het met uw kind gaat. Zie je ineens verandering in gedrag van je kind zoals moelijker in slaap komen, opstandiger gedrag, kortere lontjes of een
Lees meer

Nog vakantie en toch..

Voor velen begint vandaag weer het ‘gewone’ leventje. We mogen weer naar ons werk waar de kinderen nog een week thuis zijn en vakantie hebben. We zijn weer even op zoek naar het ritme in deze overgangsweek. Als volwassenen weer even in het ritme komen van werken en gezin. De kinderen die alleen thuis blijven of weer naar de opvang gaan. Dat kan best even wat spanning opleveren. Ons lontje wordt wellicht iets korter, begrijpbaar ook. We moeten immers even weer wennen. Maar het lontje van de kinderen lijkt ook wel korter te worden, en dat terwijl ze nog een week vakantie hebben. Hoe dan? Als ouders is het belangrijk dat we ons realiseren dat ook de kinderen al bezig kunnen zijn met het nieuwe schooljaar. Zij bereiden zich hier ook fysiek en mentaal op voor. De nieuwe boeken van de kinderen komen binnen (als uw kind op het VO
Lees meer

Belonen of Waarderen?

Afgelopen week hoorde ik het verhaal van een leerling uit groep 7. Deze leerling was enigszins teleurgesteld in zijn cijfer voor topografie. Hij had een 7, maar had zo hard gewerkt om een 8 te halen. Bij een 8 namelijk mocht hij thuis kiezen wat ze zouden gaan eten, zo was hem beloofd. (en hij had in zijn hoofd al gekozen voor spareribs.) Externe prikkelMaar al te vaak worden kortdurende externe prikkels ingezet als vorm van aanmoediging om je best voor iets te doen. Dit doen we als ouders met de beste bedoelingen, ons niet bewust van het mogelijke onbewuste negatieve effect ervan. De tegenhanger van belonen is straffen, en onbewust voelde deze jongen zich gestraft en voelde hij zich teleurgesteld. Immers in zijn ogen had hij gefaald, ondanks dat dit zijn hoogste cijfer van dit jaar was voor zijn topotoetsen. Interne prikkelWat zou er zijn gebeurd als we een
Lees meer